Skip to main content
Feltsensing

2. Feltsensing is gerichte aandacht voor jezelf

By 7 september 2020oktober 20th, 2020No Comments

Feltsensing (ook wel Focusing genoemd) is open en vriendelijk aandacht voor dat wat je in psychisch opzicht bezig houdt. En deze aandacht is niet alleen nodig op momenten als je echt ergens mee zit. Ook op andere momenten kan Feltsensing enorm stimulerend werken! Centraal in Feltsensing staat de felt sense, ook wel gevoelsnotie of het ‘hoe-moet-ik-dat-nou-zeggen gevoel’ genoemd. Feltsensing helpt dit fijngevoelige besef op te merken, te benaderen en te verwoorden, waarmee je nieuwe perspectieven ontdekt en verandering bewerkt die je verder brengen in het leven. Het kunnen hanteren van de vaardigheden van Feltsensing maakt je psychisch sterker, stabieler, effectiever en creatiever.   

De felt sense: een meer dan lijfelijk gevoel
De felt sense is een meer dan lijfelijk gevoel. En het gaat dieper dan intuïtie. Het wil je op positieve wijze iets duidelijk maken. Het begint als een vaag gevoel ergens in het midden van jelijf. Je begrijpt het verstandelijk eerst niet. Maar door bij dit lijfelijke gevoel stil te staan wordt het steeds duidelijker. Bij de felt sense komen langzamerhand verwoordingen van het lijfelijke gevoel, van beelden, woorden en herinneringen. En de felt sense heeft zeker ook een emotionele kant. De vaardigheden van Feltsensing helpen om de felt sense zijn eigen en vernieuwend perspectief met z’n eigen boodschap hiervan duidelijk te maken. Dat is een opluchtend en verwerkend proces. Je leven wordt er rijker van. Er worden je dingen duidelijk die je zonder Feltsensing niet had opgemerkt, laat staan begrepen.

Felt sensing legt de basis om van je psychische en psychosomatische klachten af te komen
Feltsensing helpt je bij innerlijke blokkades zoals negatieve zelfkritiek, het schept nieuwe mogelijkheden als je je ‘leeg’ voelt vanbinnen. Angsten, depri-gevoelens en woede worden anders benadert, wat deze gevoelens uit het isolement haalt en verwerking mogelijk maakt. Feltsensing zorgt ervoor dat je met deze ‘moeilijke’ of ‘akelige’ gevoelens niet in paniek, woede of depressie terecht komt. In Feltsensing kunnen deze gevoelens zelfs positief aangewend kunnen worden. Feltsensing heeft een speciale stijl van aandacht voor wat er in je leeft waarmee je veilig kan doordringen tot het diepste van je psyche. Wat eerst alleen voor jezelf gespannen, onrustig en bedreigend was, krijgt nu de juiste manier van aandacht. Wat zich eerst in het isolement voelde, voelt zich nu veilig, opgemerkt en gehoord. Als je in therapie wil gaan is het leren van de vaardigheden van Feltsensing een bijzonder goede basis om met je psychische klachten bezig te gaan. Dan is Feltsensing een wetenschappelijk bewezen vorm van pre-therapy, die ervoor zorgt dat de therapie sneller verloopt.
 
Toegang tot een diep en wijs besef van het leven
Wanneer mensen de vaardigheden van Feltsensing toepassen, hebben ze toegang tot een diep en wijs besef. De vaardigheden kan je op een nuchtere en fijngevoelige manier aanwenden. Feltsensing leert je de diepte te gebruiken van echt contact, met jezelf en ook met anderen. Samen bezig gaan met de vaardigheden van MindfulFocusing geeft een wezenlijke verbondenheid. Waar zovelen met Mindfulness bezig zijn, zou ik hen willen zeggen: Feltsensing werkt beter en gaat dieper! Bovendien kan je samen met een vriend of vriendin samen Feltsensing bezig gaan of deelnemer worden van de open groep voor Feltsensing. Samen er mee bezig gaan is leuk en enorm stimulerend.
 
De filosofie van het impliciete
Feltsensing is verbonden met de filosofie van het impliciete. Het is een zogenaamde ‘open source filosofie’, wat wil zeggen dat iedereen kan nadenken, aanvoelen, z’n eigen mening kan vormen en z’n kennis duidelijk kan maken aan anderen en deze in praktische zin kan aanwenden. Iedereen kan z’n gedachten ontwikkelen door gebruik te maken van de directe plek waaraan hij of zij kan refereren: de felt sense. Mensen die zich de vaardigheden van Feltsensing hebben eigen gemaakt zeggen het op hun eigen manier en doen dingen vanuit de felt sense. Op deze manier leven zij vrijer en in meer verbondenheid met anderen.
 
Gratis kennismaken met Feltsensing?
Voor de beoefenaars van Feltsensing is er een oefengroep. Op deze manier kan je vrijblijvend kennismaken met Feltsensing. Onder het blok ‘Open oefengroepen via Zoom’ vind je hierover meer informatie. Ook is het mogelijk een gratis Feltsensing-sessie aan te vragen. Mail mij om een afspraak via Zoom te maken op info@positiveexperiencing.nl. Ik hoop spoedig kennis te maken met je. Ook vind je een korte introductie van een deel van Feltsensing in de gratis e-cursus ‘Anders om met je gevoel’.
 
De opzet van de trainingen
In de basistraining leer je op gestructureerde en gedisciplineerde wijze de grondbeginselen. PositiveExperiencing werkt met ‘blended learning’. Er zijn live-lessen en tussen deze lessen zijn er via het Learning Management Systeem theorielessen en oefeningen. En er zijn live-seminars (via Zoom) Daardoor is in de live-lessen veel ruimte voor het onder begeleiding oefenen en evalueren. De basiscursus bestaat uit 8 live sessies van 2,5 uur en 7 live-webinars van een uur.
 
Vervolgtrainingen en workshops
Na de basistraining zijn er een verdiepingstrainingen waarin dieper op specifieke onderwerpen wordt ingegaan. Er zijn 5 opeenvolgende trainingen: 1. Basistraining Feltsensing (er gaat een deur open); 2. Verdieping in Feltsensing (richtingwijzers voor je ziel); 3. Begeleiden van Feltsensingprocessen bij anderen (vakkundig bezig zijn); 4. Omgaan met blokkades bij anderen (de blokkade is de beste manier om je in Feltsensing op te richten); 5. Opleiding tot Feltsensing- en/of Prayerfulnessbegeleider.
 
De eerstvolgende training 
Er is een training Prayerfulness gepland op donderdag 22 oktober 2020. Je kan mee doen door je per mail op te geven: info@positiveexperiencing.nl