Skip to main content

Het ontwikkelen van Feltsensing vereist … oefening. Je kan mentale fitheid vergelijken met fysieke fitheid: je hebt meer dan een paar keer diep ademhalen of twintig sit-ups nodig om blijvende resultaten te krijgen. Maar hoe langer je aan Feltsensing vasthoudt, hoe gemakkelijker het wordt en hoe meer voordelen je zult merken.

Lijfherkenning en de felt sense

Zoals elke gewoonte kan het starten (of opnieuw starten) van een Feltsensing routine ontmoedigend zijn. Daarom hebben ik deze dagelijkse startoefening gemaakt. Je kan deze hier downloaden. De oefening duurt 12 minuten en begint met de oefening lijfherkenning die uitmondt in Feltsensing, waarbij je jezelf de vraag stelt: “Hoe gaat het ècht met mij?” Met deze audio-oefening geef jij jezelf een nieuwe kans om jezelf te doorgronden en je wilskracht sterker te maken. De beste manier om Feltsensing te leren is tenslotte door het gewoon te doen.

Je dagelijkse pauze-moment verandert jouw dag.

Dus als je erover nadenkt om met Feltsensing te beginnen, raad ik je aan vandaag te beginnen en het morgen en de dag erna opnieuw te doen. Het dagelijkse pauze moment om te Feltsensen verandert je gemoed elke dag, je zal jezelf nooit vervelen. Hier zijn een paar tips om je te helpen je ritme te vinden.

Zoek een tijd die voor jou werkt

Je kunt overal en altijd bezig gaan met Feltsensing. Ieder van ons heeft zijn eigen unieke tijd op de dag om te hiermee bezig te gaan. Het kan nuttig zijn om ‘s ochtends als eerste bezig te gaan met Feltsensing, omdat je dan een gevoel van ruimte kunt ontwikkelen en van dicht bij jezelf te zijn dat je gedurende de rest van de dag met je kan meenemen. ‘s Avonds Feltsensen kan de geest helpen om tot ontspanning te komen en is een geweldige overgang om tot rust te komen en je voor te bereiden op slaap. Als je echter merkt dat je tijdens Feltsensing in slaap dreigt te vallen, kun je overwegen om over te schakelen naar een moment overdag. Je kunt echt op elk moment mediteren – ‘s ochtends, na het werk, na het eten. Het belangrijkste is dat je een tijdstip van de dag vindt waar jij jezelf aan kan houden omwille van de consistentie. Experimenteer gerust om een ​​idee te krijgen van welk tijdstip van de dag het beste bij je past. Dit is tenslotte leven. Laat Feltsensing op het juiste moment voor je werken!

Combineer Feltsensing met een gewoonte die jij je toch al hebt eigen gemaakt

De hersenen zijn briljant in het vormen van verbindingen en je kunt dit in je voordeel gebruiken bij het introduceren van nieuw gedrag. Het is bewezen dat het opbouwen van een gewoonte gemakkelijker gaat als je een connectie vormt met iets dat je al consequent doet, zoals tandenpoetsen. Na een paar herhalingen wordt het wegleggen van de tandenborstel de mentale aanwijzing dat het tijd is om te Feltsensen. Dit is geen magie. Je moet nog steeds komen opdagen voor de toezegging die je aan jezelf hebt gedaan en je zult er niet altijd in de stemming voor zijn, maar het is een ingebouwde neurologische ondersteuning die je kunt activeren. Neem even de tijd om een ​​bestaande routine te overwegen die zou kunnen dienen om Feltsensing mee te beginnen.

Zoek een comfortabele positie

Veel mensen zitten in een stoel met hun voeten plat op de grond. Anderen zitten liever met gekruiste benen op de grond of op een kussen. Anderen liggen liever plat. Eer de behoeften van jouw lijf. Na een lange dag op de computer kan op de grond liggen een perfecte reset voor je lijf zijn. Als je ‘s ochtends gaat Feltsensen, kan het rechtop zitten uitnodigen tot de zachte alertheid die nodig is om wakker en attent te blijven.

De open oefengroep voor Feltsensing

Veel mensen geven aan dat Feltsensing samen met anderen hun helpt om discipline te ontwikkelen en om veranderingsprocessen te versnellen. De open oefengroep kan een wekelijks moment zijn waar je samen met anderen stil staat bij de vraag: hoe is het met mij; hoe is het ècht met mij? Het is fijn als iemand anders meeleeft als jij bezig bent met datgene wat er om aandacht vraagt bij jou vanbinnen, als iemand ook jouw woorden, beelden mee naar binnen neemt en je vervolgens zo exact mogelijk teruggeeft wat je gezegd hebt. Door de ander heen wordt er dan een extra spiegel voor je ziel aangereikt, waardoor je Feltsensing zich verdiept. Als je meer wilt lezen over de open oefengroep voor Feltsensing kijk dan op de website. 

Maak verbinding met de voordelen

We leven in een cultuur van drukte. We worden geprezen om onze productiviteit en lange to-do-lijsten. De tijd nemen los van de haast om een Feltsensing-pauze te nemen kan in eerste instantie contra-productief aanvoelen, maar regelmatige beoefenaars ontdekken al snel dat een kwartier de tijd maken voor een Feltsensing-moment veel voordeel biedt. Enkele van de beloningen die gepaard gaan met elke dag terugkeren naar het huidige moment zijn onder meer minder stress, dichter bij jezelf zijn, meer energie en een betere slaap. Het bewustzijn en de duidelijkheid die ontstaat door toegewijde beoefening van Feltsensing, ondersteunt het veranderen van gewoontes, het opbouwen van gezonde relaties en schept veerkracht tijdens de uitdagingen van het leven. Merk op hoe jouw Feltsensing-pauzemomenten hun hun uitwerking gaan hebben in jouw dagelijkse leven. Je gaat veel dichter bij jezelf leven en kan situaties beter aan.

Vergeet je gevoel voor humor niet

Feltsensing helpt je in je levenslange reis van zelfontdekking en transformatie. Het nodigt je uit om te pauzeren en met vriendelijkheid, humor en acceptatie te kijken naar alle gekke, onbehulpzame en verontrustende dingen die je geest doet. Het is de eerste stap in het onderbreken en veranderen van de mentale gewoonten die je pijn bezorgen. Merk op of je de neiging hebt jezelf te beoordelen naarmate je meer over je geest leert. Als dat zo is, probeer dan zachter voor jezelf te zijn door luchthartigheid te ontwikkelen. “Oh kijk, daar gaat mijn drukke hoofd weer! Overal springen van gedachte naar gedachte als een brutale aap in de bomen!” Hoe meer geduld, mededogen en humor je in je praktijk kunt brengen, hoe beter! Al het andere dat je moet weten over Feltsensing, kan je bij PositiveExperiencing leren door mee te doen in de open oefengroep voor Feltsensing maar ook door een van de trainingen te volgen. Bijvoorbeeld de training Basisvaardigheden Feltsensing en daarna ook de training Begeleidingsvaardigheden voor Feltsensing.