Skip to main content

“Ik voel als ik fysieke pijn heb, dat er als reactie daarop ook stress in mijn lijf komt.”

Jonathan schrijft:

Onlangs moest ik in het ziekenhuis verblijven. Op zich was dat al een traumatische ervaring. De pijn voor en na de operatie maakte ook nog een trauma van vroeger in mijn leven wakker. Ik had zelfs een moment dat ik het helemaal niet meer zag zitten, ik voelde me zo machteloos. 

Ik ben weer thuis uit het ziekenhuis. Maar ik voel via de stress en onrust in mijn middenrif en keel dat mijn zenuwbanen nog steeds niet tot rust zijn gekomen. Ik voel me psychisch uit balans. Dat blijkt door mijn kortaf reageren en mijn huilbuien. En dan is er ook nog de fysieke pijn. Het is me wel opgevallen dat hoe meer ik stress heb en pieker hoe meer ik ook fysieke pijn heb. Da’s onaangenaam en tegelijkertijd behoorlijk pijnlijk. Ik weet nog niet zeker wat ik ermee kan doen. Zou Feltsensing me kunnen helpen?

Beste Jonathan:

Wat een heftig verhaal. Het is allemaal lang niet niks wat je beschrijft over wat je hebt meegemaakt en wat het met je gedaan heeft. Het goede van het beschrijven is dat je wel bewust bent van wat er is gebeurd en dat je het ook enigszins onder woorden kan brengen hoe jij je voelt en hoe je psychische conditie is.

Kunstig geschapen zenuwbanen

Je lijf is erg alert. Het doet wat het kan om je te helpen en te redden. Je zenuwbanen zijn een kunstig geheel, ze willen je graag helpen weer je balans terug te laten vinden, zodat je weer ontspannen je leven kan oppakken in gezond gezelschap van mensen met wie je kan en wilt samenwerken. 

Wat de pijn, stress en onrust betreft is het belangrijk om te onthouden dat niets in jezelf jou pijn probeert te doen … ook al doet het pijn en heb je pijn.

Omdat dit zo’n fysieke ervaring voor je is, ga ik je dezelfde aanbeveling geven als voor fysieke pijn.

Feltsensing helpt om pijn te benaderen en te verwerken

Ja, het is mogelijk om via Feltsensing de fysieke pijn en de opgeroepen stress en onrust waarmee je te kampen hebt te benaderen en te verwerken. Deze benadering kan een groot verschil maken!

Je laten begeleiden in Feltsensing

Misschien vind je het fijn dat er iemand bij je is als je gaat Feltsensen. Iemand die je spiegelt en eventueel laat blijken dat hij je veilig steunt, zonder oordeel of oplossingen aan te dragen.

Eén: erkenning

Bij fysieke pijn, of het nu chronisch of acuut is, zijn er twee bewegingen, beide belangrijk. Een daarvan is om met empathie alle delen van jou die op die pijn reageren te erkennen. Bijvoorbeeld: “Iets in mij is bang dat dit nooit beter zal worden … en ik laat het zachtjes weten dat ik het hoor.” (Dus je vecht er niet tegen en probeert het niet te verdoven)

Twee: Het voordeel van het loslaten van het woordje ‘pijn’

En dan is er de pijn zelf. Misschien een kleine uitdaging om mee te beginnen: Zou je het woord ‘pijn’ kunnen loslaten en het in plaats daarvan een ‘gevoel’ kunnen noemen. Waarom? Dit helpt om het direct aan te voelen, om er relatie mee aan te gaan. Op deze manier plak je er geen van te voren vastgelegd label aan. Neem daarbij de tijd om precies aan te voelen hoe het voelt. En sta het toe om met nieuwe metaforen (het is als…) te komen. Daarmee jij stimuleer jij je ventrale vagus (de zenuwbaan die vanuit je hersenstam naar je hart en naar je aangezichtsspieren loopt) die nodig is voor verwerking van de fysieke en psychische pijn. Daarmee kom je uit de stress en onrust (in je sympathische zenuwstelsel) en zo voorkom je dat je ziel er onderdoor gaat (door over-activering van je dorsale vagus onder je middenrif). Kom eens tot ‘verstilling’ door met stille empathische aandacht in je lijf te zijn, waarbij je een felt sense kan laten vormen en opmerken. Laat je felt sense het maar benoemen zoals het is. Daar mogen je best heftige woorden uit voortkomen, want ‘pijn’ voel je echt. Misschien voelt het alsof ‘er vuur door je aderen stroomt’ of als ‘een drilboor in je hoofd’.

Doorvoelen en het nauwkeurig verwoorden

Vergelijk deze beschrijvingen met hoe het voelt. Hierdoor kan je het beter doorvoelen en steeds nauwkeuriger het verwoorden. Let wel, als je dit soort aandacht er aan geeft, kan het in het begin eerst erger lijken te worden. Dat komt omdat je zo goed oplet. Maar in feite maakt je het niet erger. Deze benadering werkt als een natuurlijke rem op je pijn. Door erbij te zijn ontspan je je juist. Door er tegen te vechten kom je niet verder. Maar door erbij te zijn met geestelijke vriendelijkheid, compassie en interesse zal je een proces zien ontvouwen dat je boven je pijn zal doen stijgen, wat op zich je in de shalom (de vrede van genezing) zal brengen.

Ons bezielde lijf weet hoe genezing werkt

Dit proces helpt jou om je genezingsproces te stimuleren. Ons bezielde lijf weet hoe we kunnen genezen van verwondingen en zieken. Door middel van empathisch bewustzijn, zonder dat er iets moet of onder druk gezet wordt, wordt er een heilige omgeving van genezing geschapen.

Geef je op voor de cursus ‘Het veilige perspectief en de pijn’

1 juli start ik met een cursus ‘Het veilige perspectief en de pijn’, die je via de online leeromgeving van PositiveExperiencing op elk moment kan starten en volgen. Je kan vanaf 1 juni 2021 deze cursus kopen in de webshop. Laat me na al weten als je geïnteresseerd bent: info@PositiveExperiencing.nl