Skip to main content

“Als het te veel is, stop ik de ervaring om niet opnieuw getraumatiseerd te worden.”

Arjan schrijft:

Ik heb hulp nodig bij wat ik moet doen als ik tijdens het Feltsensen intense gevoelens doormaak zoals angst, angst, stress, enz. Als het te veel is, stop ik de ervaring om niet opnieuw getraumatiseerd te worden. Maar dan weet ik niet hoe ik daarna terug kan gaan naar het Feltsensen. kan je mij hierin verder helpen?

Hoi Arjan:

Als gevoelens intens zijn, kan dat voor iets in ons behoorlijk beangstigend zijn.

Waar ze om vragen, ja zelfs om schreeuwen is …

Dat is jammer, want intense gevoelens zijn als iemand die om hulp roept. Daarom zijn ze zo intens! Omdat ze om aandacht schreeuwen. En als ze die aandacht niet krijgen, kunnen ze gewoon harder gaan schreeuwen!

Feltsensing is een zachtmoedige en krachtige manier

De zachte benadering van Feltsensing biedt een bijzondere en krachtige manier om onze gevoelens de aandacht te geven die ze nodig hebben. Het is zo’n krachtige manier om zelf degene te zijn die aanwezig kan zijn bij jezelf en rustig kan luisteren naar wat het gevoel beseft. Ik geloof dat aanwezig zijn en luisteren datgene is wat onze gevoelens van kinds af aan al nodig hebben gehad.

Als jij je niet sterk of kalm genoeg voelt tegenover dat gevoel van binnen

Maar wat als je dat niet kunt? Wat als jij jezelf zelf niet sterk genoeg of kalm genoeg voelt om intense gevoelens aandacht te geven? Wat als je bang bent dat je opnieuw wordt getraumatiseerd door simpelweg je gevoelens toe te staan?

Aandacht eerst voor het gevoel over de intense gevoelens

Welnu, in dat geval is eerst datgene om mee samen te zijn dat deel in jou dat bang is voor de sterke gevoelens. Dat betekent niet dat je moet stoppen met Feltsensing. Het betekent gewoon dat je je aandacht verschuift van de intense gevoelens naar de gevoelens óver de intense gevoelens.

Feltsensingtaal om erbij te zijn

Feltsensing reikt ons een taal aan van het bij je gevoelens te zijn. De eerste zin is: “Ik voel …” Als je zegt “Ik voel …”, herinner je je dat je hier bent. Jij bent degene die voelt. Jij spreekt je uit op een manier die je eigen ervaring draagt en verder draagt, jij hoort het jezelf zeggen en daarmee open je voor jezelf een ruimte voor je felt sense en om woorden, beelden, emoties en herinneringen mee te laten resoneren.

‘Iets in mij’

Dan is het vervolgens heel logisch om te zeggen: “iets in mij voelt”. Wat je voelt, is niet alles van jou, het is ‘iets in jou’.

En tot slot hebben we het krachtige woordje ‘EN’.

Zet ze allemaal bij elkaar: “Ik voel iets in mij dat intense gevoelens heeft, EN ik voel iets in mij dat bang is voor hoe intens ze zijn. Nu ben ik hier bij beide.”

Het lijfelijke gevoel opmerken en beschermen door er je hand op te leggen

Op dat moment leg je misschien voorzichtig je hand op de plek in het lijf waar je bang bent. Ja, je kan gezelschap geven aan dat deel in je dat jouw nabijheid nodig heeft. Dus: als het eerste gevoel moeilijk is om bij te zijn, kan je eerst dat gevoel daarover gezelschap geven.

Een vrijplaats als een veilig perspectief

Feltsensing en Prayerfulness reiken je ook een vrijplaats aan voor het gevoel over het gevoel en daarmee ook indirect voor dat intense gevoel. Wil je een keer hiermee oefenen via een Zoom-sessie? Laat dat dan aan mij weten. Mail daartoe een verzoek tot contact. Dan zal ik je begeleiden in een Feltsensing & Prayerfulness-sessie. Het gaat in deze oefening om het ontdekken en ervaren van jouw veilige en zekere innerlijk plek om van daaruit naar te kijken en te onderzoeken wat er misschien moeilijk of intens emotioneel beladen is. Dat werkt opluchtend en beschermt je tegen nog meer stress, vecht- en/of vluchtgedrag en ook tegen paniek, agressief gedrag, uitputting of immobilisatie (emotioneel dichtklappen).