Skip to main content

Jolanda schrijft:

Ik merk dat wanneer ik me tijdens Feltsensing afstem op mijn lijf, ik de meeste kans heb om dingen te voelen als aanzienlijke spierspanning in mijn kaak, kuiten en armen. Ik erken wel dat het veel emotionele kanten heeft Moet ik daar mijn aandacht op richten of blijven wachten tot iets zich in het midden van mijn lijf laat zien?

Voorzichtig en weloverwogen

Beste Jolanda: Ik ga heel voorzichtig en weloverwogen proberen te antwoorden, want bijna alles wat ik schrijf kan tot problemen leiden!

Gevoelssensaties

Als ik bijvoorbeeld zeg dat gevoelsnoties subtiel zijn en iedere keer een nieuwe vorm hebben, het zijn dus niet onze chronische spierspanningen … dan zou je kunnen denken dat ik je vertel die plaatsen met ‘aanzienlijke spierspanning’ in je kaak, kuiten en armen te negeren en er geen belang aan te hechten.

Negeer ze nooit

Maar dat is beslist niet dat wat ik bedoel te zeggen. Om een ​​accepterende innerlijke houding te creëren (we noemen dat bij Feltsensing ‘een radicale acceptatie van alles’), zullen we iedere keer een contact makend “hallo” zeggen tegen alles wat we voelen, waar we het ook in ons lijf vinden.

Maar mis niet de transformerende kracht van erbij zijn

Maar aan de andere kant is het zo, dat als ik zeg: “Ja, het is OK, prima, begin met die plaatsen in je kaak, kuiten en armen, dat is prima” – dan mis je misschien de transformerende kracht van het een tijd doorbrengen bij een subtieler en stiller gevoel, dat de gevoelsnotie wordt genoemd.

Wat ik dus zou willen antwoorden is een soort van ‘en / en’. Beide plekken in je lijf doen er toe. Alles heeft met alles te maken.

Praktisch beginnen bij de periferie

Begin door te erkennen wat je voelt in de periferie. Beschrijf het … en controleer de beschrijving. (Zorg ervoor dat je beschrijft hoe het nu voelt … en niet alleen hoe het gewoonlijk voelt.) Blijf er dan met accepterende, vriendelijke en benieuwde aandacht bij … en ga na of je kunt voelen dat er meer aan de hand is … iets emotioneels of betekenisvols.

en tegelijkertijd bij je kern

Houd tegelijkertijd een deel van je bewustzijn in je kern: keel, borst, maag. Dat is het hele gebied tussen je kin en je heupen. Het is waarschijnlijk dat als je tijd doorbrengt met de spierspanning, je ook emotionele reacties voelt die naar voren komen in het binnenste gebied.

Ga er flexibel mee om

Iedereen is anders. Sommigen beginnen altijd met Feltsensen op dezelfde plek in het lijf. Anderen krijgen gemakkelijker beelden dan gevoelssensaties. Enzovoort. Dat vind ik geweldig aan Feltsensing … Je kan er zo flexibel mee omgaan. En het past bij zoveel verschillende soorten mensen.

Ik heb zo eenvoudig mogelijk antwoord proberen te geven op jouw vraag. Ik zou zeggen: probeer het toe te passen en kijk of het werkt!