Skip to main content

“Hoe weet ik zeker dat mijn Feltsensing niet zomaar een vorm van herkauwen is?”

Gerrit schrijft:

Ik heb depressieve episodes en moet van mijn psychiater voortdurend op mijn gedachten letten, zodat ik niet op een negatieve manier ga herkauwen en daarmee in de put kom. Nu heb ik onlangs kennis gemaakt met Feltsensing. Als ik word begeleid doet het me goed en heb ik het idee dat ik daarmee verder kom. Maar toen ik vandaag ik in mijn eentje ging Feltsensen kwam er een vraag bij mij op: “Hoe weet ik zeker dat mijn Feltsensing niet zomaar een vorm van herkauwen is?” Ik probeerde mezelf ervan te weerhouden om samenvallen met de gevoelens. Ik observeerde gewoon. Maar dat lukte niet, waardoor ik toch in deprimerende gevoelens en gedachten werd getrokken. Betekent dit dat er momenten zijn dat ik niet zou moeten Feltsensen en in plaats daarvan bezig moet gaan houden met positieve gedachten. Ik ben vandaag het lied ‘Tel uw zegeningen, doe dat één voor één” gaan zingen.

Hi Gerrit:

Je merkt het moment al op wanneer je in de gevoelens wordt getrokken. Dat op zich is al groei in je omgang met jezelf en wat er psychisch gezien in je leeft. Dat is een goed begin! Wat ik je adviseer en voorstel is dit: Zodra je merkt dat je in je gevoelens wordt getrokken en daardoor overweldigd dreigt te worden, neem dan een ervaringsgerichte pauze waarin je jouw vaardigheid bevordert en versterkt van ‘het vriendelijk en accepterend aanwezig zijn bij wat er om aandacht vraagt.’ Dat bevordert je innerlijke vrijheid ten aanzien van je depressieve gevoelens en de vorming van een verder brengende felt sense. Dat geeft ook de mogelijkheid om creatief te zijn en samen te werken met de Bestaansveroorzaker.

Hoe bevorder je deze manier van bij je gevoel zijn?

Je kan dat doen door je lijf te voelen aarden (let op wat jouw voeten aanraken, waar je lijf de stoel aanraakt …) en door de kamer te kijken naar iets kleurrijks. En gebruik dan de natuurlijke taal van ‘Ik merk iets in mij dat … voelt’

Bijvoorbeeld: “Ik merk dat iets in mij ‘depressief of zoiets’ voelt… en daar zeg ik hallo tegen.”

Het belangrijkste is dat je opmerkt dat iets in jou depressieve gevoelens en gedachten heeft. En om verder te komen heeft het je vriendelijke, radicaal accepterende en benieuwde gezelschap nodig. Je kunt erbij zijn alsof je bij een vriend gaat zitten die zich depressief voelt waarbij je tegen hem zegt: “Ik weet dat het moeilijk is, en daarom ben ik hier, bij jou.”

Veilig tegengif tegen overweldigende gevoelens

Radicaal accepterende aandacht is veilige tegengif voor het overweldigd worden door iets met depressieve gevoelens. Het is die vorm van aandacht die niet staat voor beoordeling maar voor ‘het niet eens of oneens zijn’ met de overtuigingen die dat deel van jou genereert. Bijvoorbeeld “Iets in mij zegt dat de wereld een plek is waar niets ooit goed zal voelen” … “en ik ben hier met deze gevoelens zonder het eens of oneens te zijn met dit idee van deze kant in mij.”

Feltsensing op je zegeningen

En natuurlijk: als je merkt dat het tellen van je zegeningen voor jou werkt, doe dat dan ook! Neem deze zegeningen in elk geval mee naar binnen, in het gebied van je lijf waar je gewoonlijk felt senses ziet ontstaan en pauzeer dan en voel na in je lijf wat dit in positieve zin met je doet!

Het Prayerfulness perspectief

In mijn volgende blog hanteer ik het Prayerfulness perspectief. Prayerfulness ondersteunt de opvatting uit neuropsychologische wetenschap dat veiligheid voorop moet staan in het ‘bij je spirituele en menselijke ervaring zijn’.