Skip to main content

“Biedt Prayerfulness vaardigheden waardoor ik niet in een depressieve stemming vast kom te zitten?”

Gerrit vraagt:

Ik worstel op bepaalde momenten met depressieve stemmingen. Mijn psychiater waarschuwde mij om niet in mijn eentje bezig te gaan met Feltsensing omdat ik gemakkelijk mijzelf identificeer met depressieve gedachten en gevoelens. Onder begeleiding gaat Feltsensing prima en heb ik er veel baat bij. Is er een alternatieve experiëntiële oefening die ik wel alleen kan doen? Ik ben trouwens wel blij met je eerder antwoord in blog 32, waarbij je mij tips gaf om op een juiste manier mijn depressieve gevoelens te benaderen. Ik hoorde zelfs een innerlijke stem van iets in mij dat aangaf dat het veiligheid nodig heeft. Maar daarna kwam er niets meer. Zou die innerlijke stem van mezelf komen of misschien ook van God?

Hi Gerrit,

We worstelen met ons verdriet, boosheid en angst. Deze emoties kunnen soms ook een depressieve kant ontwikkelen in alle menselijke eenzaamheid. Dat kan dan in ons brein vanuit ons dorsale vagale systeem een automatisch optredende overweldigende reactie opleveren. En het ontbreekt dan aan innerlijke veiligheid, zekerheid en steun. En dat terwijl veiligheid nou juist zo belangrijk is voor depressieve kanten in ons, om ze te benaderen en een perspectief te vinden voor verwerking.

Prayerfulness oefeningen betrekking tot veiligheid

Prayerfulness bevat een oefening die gericht is op veiligheid. Mijn ervaring is dat, wanneer mensen deze oefening doen, hun innerlijke veiligheid zien versterkt worden. Het is een bijzondere oefening die het brein de gelegenheid geeft om onveilige reactiepatronen te ‘overschrijven’ met nieuwe neurale verbindingen die basis gevoel van rust en veiligheid in ons vastleggen.

De Prayerfulness oefening versterkt je ventrale vagale en sympathische systeem

Als ik gelovige mensen begeleid in deze Paryerfulnessoefening dan geven ze bijna iedere keer aan dat ze een spirituele ervaring hebben met haShem (God) als Abba (Vader) of met haShem haMasjiach (Jezus de Messias). Ik vind dat opmerkelijk! Als mensen deze oefening regelmatig doen dan beklijft deze veiligheid in de ziel. Het wordt een perspectief om met genade, hoop en liefde de confrontatie aan te gaan met die delen in hen die depressief zijn en dus gerichte en veilige aandacht nodig hebben. Deze veiligheid is geen zweverige veiligheid. Het doet me eerder denken aan wat Yeshua haMasjiach zegt over het bouwen van je levenshuis op de rots (en dus niet op het zand). Als je leven wordt geteisterd door stormen en golven dan blijf je staan. In het deel van je zenuwbanen dat door neurowetenschappers het ventrale vagale en sympathische systeem wordt genoemd, ontstaan allerlei nieuwe neurale verbindingen in je brein en zenuwbanen die je helpen om op moeilijke momenten je kalmte te bewaren en een innerlijke reflectieruimte scheppen voor verwerking en nieuwe groei. En als je jezelf open stelt voor een ontmoeting met Ruach haKodesh (de Geest die je heilig maakt), dan kan deze innerlijke ruimte ook een spirituele ruimte worden.

Het menselijke wordt overstegen door het spirituele

Van binnenuit verwoorden delen in je zich op allerlei manieren. Het is soms net alsof je een stem hoort. Soms uit iets zich in een betekenis beeld. Soms past er een herinnering bij. Bijna altijd toont het emoties. Mensen die hun hart open stellen voor haShem (God) wijzen ook vaak op een moment dat ze ervaren dat ze contact hebben met Hem en dat dit een diepgaand besef met zich meebrengt. Dit besef overstijgt het menselijke: Er gebeurt iets in hun gevoel, denken en doen dat vanuit haShem komt. Dus als je in de stilte van het Feltsensing-moment een stem hoort, durf dan te vragen: “Abba, is dit iets wat U mij duidelijk maakt?”

Doe mee met de challenge over Somatische Intelligentie

Binnenkort is er een Challenge met drie online-bijeenkomsten waarin ook deze Prayerfulness-oefening met betrekking tot het je eigen maken van veiligheid weer ruime aandacht krijgt.